Top Page

Meteoradar

Trasa č. 4

Trasa číslo 4 - 20 km
Abertamy - Hřebečná - Mrtvý Rybník - Pod Božídarským Špičákem - Na vršku - Barbora - U Karla - Švýcárna - Plešivec - Abertamy

Popis trasy
Přesto, že se trasa po většinu cesty pohybuje v nadmořské výšce kolem 1000 m, je zcela nenáročná. Zahrnuje pěkné partie západní části Krušných hor. Můžeme ji jakkoli pootočit, možnosti vhodného občerstvení jsou v Abertamech, na Barboře, na Švýcárně a na Plešivci.
Náročnost trasy 1 v rámci stupnice 1 - 3.

Auto zaparkujeme na náměstíčku v Abertamech - bod č. 1 a stoupáme po málo frekventované silničce na Hřebennou. Prvý kontakt s červenou turistickou značkou odbočující vlevo mineme, při druhém kontaktu po ní za Hřebennou odbočíme vpravo po trase KLM. Vlevo vidíme po odbočení ze silnice chátrající objekty bývalé roty Pohraniční stráže. Po cca 2 km nás červená značka přivede k Mrtvému rybníku, jehož fotogeničnost vyniká za každého počasí v každé roční době - bod.č.2. Pokračujeme dále po červená značce směrem na Klínovec, až do místa zvaného "Pod Božídarským Špičákem".
Zde odbočíme vpravo po žluté turistické značce, směřující na Plešivec. Cestou míjíme místo zvané "Na vršku", které nás ničím neupoutá, nově rekonstruovaný hotel Barbora v místě bývalého stejnojmenného uranového dolu, hospůdku "U Karla", t.č. uzavřenou, funkční horskou chatu Švýcárna, až dorazíme na nejvyšší místo dnešní cesty, Plešivec bod č. 3. Zde je možno se občerstvit v německém stylu v hotelu na vrcholu, nebo pod vrcholem v hotelu Orión.
Do Abertam sestoupíme po málo frekventované silničce, nebo terénem po zelené turistické značce.

mapa

Pamětihodnosti trasy

Abertamy
Založeny v letech 1525 - 1529 při stříbrných dolech, asi v roce 1579 povýšeny na horní městečko. Později těžba cínu, kobaltu a po roce 1945 také uranu. Úpadek hornictví v 19 století způsobil rozvoj domácí výroby umělých květin, krajek, nádobí a rukavic. Barokní kostel Čtrnácti Pomocníků z roku 1736.

Hřebečná
Vděčí za svůj vznik rudnému hornictví z počátku 16. století. Největším dílem byl důl Mauritius, v jehož rozlehlém těžebním poli je řada mohutných propadlin severně od obce. Po obou březích potoka jsou zřetelné pozůstatky dlouhodobé těžební činnosti z let 1540 - 1830.

Mrtvý rybník
Nachází se v nadmořské výšce 997 m n.m., umělá vodní nádrž vybudovaná v 16.století pro potřeby okolních rudných dolů. Jedno z nejkrásnějších míst západní části Krušných hor.

Mrtvý rybník Mrtvý rybník

Plešivec
1028 m n.m. čedičová kopa s osmibokou 16 m vysokou rozhlednou z roku 1895. V roce 1908 byl přistavěn horský hotel. V prosklení oken jídelny jsou znaky horských měst Krušnohoří. Pod vrcholem hotel Orion, bývalé středisko horské služby.

Příspěvek laskavě zaslal pan Bedřich Pokorný

Začátek Pěšotrasy

Naposledy změněno: 24.11.2019 (opt. IE7.0. - 1024x768) Admin®2007-21 Dnes je: Čtvrtek, 28.03.2024, svátek má: Soňa, zítra: Taťána